On July 8, all the key aggressor’s propaganda began to spread hysterical statements about the alleged detention by Bulgarian law enforcement officers of the chairman of the local unit of the Kremlin-controlled “Rusophily” (“Russophiles”) movement in Plovdiv, Zlatomir Devlensky; this news was published by the Bulgarian media “24 Hours”, but the country’s authorities did not make official statements on this issue.
Devlensky is a graduate student at Astrakhan State University and in 2022 he unsuccessfully ran for the Bulgarian parliament from the Bulgarian Socialist Party, and the news of his detention was spread by the deputy of this party, Ivan Petkov.
From the described messages it follows that Devlensky kept his office right at the headquarters of the “Bulgarian Socialist Party” and that he simultaneously worked in the Rhodope municipality, in the “Coordination and Councils” department.
In this story, it is worth noting that the mentioned Moscow project “Rusophily” was led by “businessman” Nikolai Malinov, who was accused by the Bulgarian prosecutor’s office of spying for Russia back in 2019. Malinov was also included in the sanctions list of the United States and Great Britain, and in 2023, “Rusophily” were included in the Magnitsky Act.
At the same time, the subversive work of this Kremlin project continued in March 2024, and we wrote about another provocation, when “Russian schoolchildren” who were collected by the aggressor in the Crimean “Artek” were driven to a “teleconference” with a certain “Russian gymnasium” in Burgas. And not only the Crimean collaborator and “professional Balkanian” Ivan Abazher was noted against this background, but also Asen Asenov, named no less than the “chairman of the Bulgarian party” “Russophiles for the Revival of the Fatherland,” made illegal PR.
Then we wrote that Asenov himself is a fairly widely known Russian puppet in narrow circles, owning the company “Primemedia”, which had the rights to show Russian TV channels in Bulgaria, including Channel One, and broadcasting Russian narratives on its own TV channel “TV7”.
We have proven that Asenov is indeed an accomplice of another pro-Moscow figure Nikolai Malinov and his pseudo-movement “Russophiles”, as well as the political party “Revival of the Fatherland”, which later underwent a corresponding “rebranding”.
Among other things, in March 2024, our Association reported in detail to the EU and Bulgarian authorities about the “Crimean adventures” of figures from “Rusophily” and their complicity in international crimes, including calls for the genocide of Ukrainians and attempts to “justify” Russian aggression; it is obvious that the case with Devlensky is far from the end of this story.

Similar Posts